Guru pendidikan jasmani samalah juga seperti
guru sains, bahasa melayu dan sebagainya. Guru PJK adalah guru akdemik.
Tugasnya juga menjurus kepada akademik P&P dan amali.
Sikap kebanyakan guru mencuri masa mata
pelajaran Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan (PJK) untuk mengajar mata pelajaran
peperiksaan dikenal pasti sebagai salah satu punca bilangan murid gemuk
bertambah di sekolah rendah. Kajian yang dilakukan oleh sepasukan penyelidik
dari Jabatan Pemakanan Dan Dietetik, Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu,
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mendapati menjelang musim peperiksaan
terutamanya, kebanyakan guru tidak menggunakan waktu PJK untuk tujuan sebenar
sebaliknya menggunakan waktu itu untuk mengajar mata pelajaran peperiksaan.
Di bawah menujukkan beberapa
faktor menyebabkan PJK dianggap sebagai mata pelajaran yang tidak penting.
(1) Pengabaian subjek Pendidikan Jasmani kerana tidak diuji dalam peperiksaan.
(2) Kekurangan guru terlatih dalam bidang ini.
(3) Kemudahan dan peralatan yang tidak mencukupi
(4) Sikap guru sendiri terhadap pendidikan Jasmani.
Maklumat ini sangat baik kerana dapat membantu pelajar dalam menuliskan karangan , teruskan usaha .
BalasPadam