Terdapat ralat dalam alat ini

AM


Isnin, 15 Oktober 2012

Faktor-faktor menyebabkan PJK dianggap sebagai mata pelajaran yang tidak penting



Guru pendidikan jasmani samalah juga seperti guru sains, bahasa melayu dan sebagainya. Guru PJK adalah guru akdemik. Tugasnya juga menjurus kepada akademik P&P dan amali.
Sikap kebanyakan guru mencuri masa mata pelajaran Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan (PJK) untuk mengajar mata pelajaran peperiksaan dikenal pasti sebagai salah satu punca bilangan murid gemuk bertambah di sekolah rendah. Kajian yang dilakukan oleh sepasukan penyelidik dari Jabatan Pemakanan Dan Dietetik, Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mendapati menjelang musim peperiksaan terutamanya, kebanyakan guru tidak menggunakan waktu PJK untuk tujuan sebenar sebaliknya menggunakan waktu itu untuk mengajar mata pelajaran peperiksaan.
Di bawah menujukkan beberapa faktor menyebabkan PJK dianggap sebagai mata pelajaran yang tidak penting.
(1)  Pengabaian subjek Pendidikan Jasmani kerana tidak diuji dalam peperiksaan.
(2)  Kekurangan guru terlatih dalam bidang ini.
(3)  Kemudahan dan peralatan yang tidak mencukupi
(4)  Sikap guru sendiri terhadap pendidikan Jasmani.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan